Neal Maupay telah menyertai Everton dengan kontrak tiga tahun dengan pilihan untuk 12 bulan lagi selepas meninggalkan Brighton and Hove Albion dalam perjanjian GBP15 juta yang dilaporkan.

Maupay menghabiskan tiga musim di Brighton, setelah menandatangani kontrak dari Brentford dengan harga GBP20 juta pada 2019.

Penyerang itu menjaringkan 10 gol pada musim pertamanya dalam Liga Perdana tetapi bergelut untuk meneruskan kempen itu, masing-masing menjaringkan lapan gol dalam dua gol berikutnya.

Maupay memulakan 84 perlawanan liga dalam tempoh tiga tahun untuk pasukan Brighton yang menjadi terkenal kerana kekurangan penjaring gol yang prolifik, dengan pemain Perancis itu menonjol di kalangan penyerang boros mereka.

Penghijrahannya seakan sudah dijangka akan berlaku, dengan Danny Welbeck memulakan musim di hadapan untuk Seagulls, yang juga mengembalikan Deniz Undav daripada pinjaman di Union Saint-Gilloise.

Fulham kelihatan berada di hadapan barisan untuk Maupay, tetapi dia dilaporkan mengalami perubahan yang lewat dan sebaliknya menuju ke Everton yang bergelut.

The Toffees telah beraksi tanpa Dominic Calvert-Lewin kerana kecederaan pada awal musim ini, manakala Richarlison berlepas ke Tottenham dan Anthony Gordon juga telah dikaitkan dengan perpindahan ke Chelsea.

Oleh itu Maupay berkemungkinan akan datang terus ke dalam pasukan, walaupun dia tidak didaftarkan tepat pada masanya untuk debut menentang Brentford hari ini.



"Everton adalah kelab yang hebat dengan peminat yang sukar dipercayai dan saya sangat gembira berada di sini," katanya. “Rasanya luar biasa.

"Ia adalah pilihan yang mudah untuk saya apabila saya mula bercakap dengan kelab. Saya langsung tahu saya mahu bermain untuk Everton dan membantu kelab untuk berjaya. Saya teruja dan ia adalah cabaran baharu untuk saya.

"Saya akan melakukan segala yang saya mampu untuk Everton. Itulah yang peminat mahukan – mereka mahu pemain yang bersedia memberikan yang terbaik dan bersedia untuk bersaing.

"Apabila saya melangkah di atas padang, saya akan berlari, saya akan melakukan terjahan, saya akan cuba membuat assist dan menjaringkan gol. Apa sahaja yang diperlukan pasukan, saya akan lakukannya, kerana saya mahu berjaya dan saya mahu pasukan saya menang."