Harry Kane menegaskan tidak berdepan masalah kecergasan di sebalik permulaan mengecewakan dalam kempen Euro 2020.

Penyerang Tottenham itu digantikan pengurus England, Gareth Southgate dua kali sepanjang saingan Kejuaraan Eropah dan hanya melakukan 19 sentuhan ketika seri tanpa jaringan dengan Scotland awal pagi semalam.

Timbul persoalan membimbangkan mengenai tahap kecergasan Kane namun dia berkata, 'memasuki setiap perlawanan seperti sepanjang musim'.

Penyerang berusia 27 tahun itu turut menafikan ketidakpastian masa depan bersama kelab sedang membelenggu fikirannya dengan berkata, "semua tumpuan saya adalah bagaimana saya dapat membantu pasukan ini dan bagaimana kami boleh berjaya dalam kejohanan ini".

England telah memperoleh empat mata daripada dua perlawanan Kumpulan D dan seterusnya menentang Republik Czech Selasa ini.

“Southgate berhak untuk membuat keputusan terbaik bagi pasukannya,” kata Kane.

“Apa yang telah kami pelajari daripada kejohanan yang lalu adalah tentang berusaha mencapai puncak pada waktu yang tepat. Masa terbaik untuk memuncak adalah pada peringkat kalah mati dan semoga bermula dari sana. Mungkin di Russia ada masanya, menjelang suku akhir dan separuh akhir, ketika saya tidak begitu tajam seperti yang saya mahukan. Pada akhirnya kami tidak sampai mencapai sasaran kami. Mungkin ia sebahagiannya faktor kegagalan kami pada masa yang lalu.

"Ia mengenai mengurus skuad, memastikan semua pemain cergas setajam mungkin. Dalam kes saya, ini adalah beberapa permainan yang sukar dan ini adalah untuk memastikan saya sesuai untuk yang perlawanan lain. Saya tidak mempunyai masalah. Saya tidak berasa secara fizikal saya tidak dapat melakukannya. Saya berasa akan bermain dalam perlawanan itu seperti apa yang saya rasakan sepanjang musim."

Sumber: The Athletic