Christian Eriksen berada di tahap terbaik kariernya bersama Manchester United dan telah mendapat perbandingan dengan legenda Red Devils dalam bekas pemain tengah, Paul Scholes.

Pemain antarabangsa Denmark itu berpindah ke Old Trafford musim panas ini sebagai ejen bebas selepas tamat kontrak enam bulan bersama rakan sepasukan Liga Perdana Inggeris (English Premier League), Brentford. Eriksen menandatangani kontrak untuk United 13 bulan selepas dia mengalami serangan jantung semasa bermain untuk negaranya di Euro 2020.

Keadaan telah menjadi lebih baik daripada jangkaan ramai, dengan Eriksen dinamakan dalam kesebelasan utama bagi setiap perlawanan EPL United setakat musim ini. Pengurus, Erik ten Hag, telah meletakkan sejumlah besar kepercayaan kepada pemain tengah itu, yang membalasnya dalam beberapa cara setakat ini.

Akhbar Denmark Politiken membincangkan bahawa sebaik tiba di Manchester, Eriksen sebenarnya digelar 'Juan Mata yang semakin tua', tetapi kini dibandingkan dengan ikon Old Trafford Scholes hanya enam perlawanan dalam karier United.

"Sudah tentu, ia bagus untuk dibandingkan dengan pemain yang ternama, tetapi anda mencipta nama cara anda sendiri dan nama anda sendiri. Saya bernasib baik kerana saya pernah bersaing dengan Paul Scholes. Dia seorang pemain yang bagus, jadi saya gembira dapat dibandingkan dengannya," kata Eriksen.

Perancang tengah bitu sudah tentu tidak asing kepada sesiapa yang mengikuti EPL selepas menghabiskan tujuh tahun di Tottenham Hotspur dari 2013 hingga 2020. Dengan itu, Eriksen telah menjelaskan bagaimana rasanya bermain untuk kelab seperti United.

"Seperti orang lain, saya sebelum ini pernah menjadi salah seorang yang duduk dan membaca tentang apa yang berlaku di United. Ia adalah kelab yang besar, dan tiada siapa di dunia tidak mengenali United."

Walaupun moral tinggi di kalangan bilik persalinan United sekarang selepas kemenangan empat perlawanan dalam liga, ia adalah perasaan yang sangat berbeza selepas dua kekalahan dari dua perlawanan pembukaan mereka.

Kekalahan kedua berlaku di Brentford dengan United dibolosi empat jaringan tanpa balas. Eriksen pastinya mempunyai satu perlawanan yang perlu dilupakan, tetapi kini berasakan dia semakin serasi bersama Man United.

"Dalam tempoh itu kami mungkin sedang mencari -- juga untuk bahagian saya sendiri. Saya bermain banyak posisi berbeza dalam masa yang sangat singkat. Mula-mula sebagai penyerang dan kemudian turun di bahagian tengah pertahanan.

"Dalam perlawanan baru-baru ini, saya telah bermain sebagai pemain 8, dan ia sangat sesuai dengan saya. Ia sangat bagus kerana kami kembali di atas dengan kemenangan, yang telah bagus untuk kami dan mencipta sedikit keyakinan."