Christian Eriksen akan mengetuai Denmark apabila kembali ke Stadium Parken bagi perlawanan persahabatan menentang Serbia awal pagi esok.

Ia merupakan kali pertama Eriksen bermain di stadium itu sejak mengalami serangan jantung ketika perlawanan peringkat kumpulan Euro 2020 menentang Finland pada Jun lalu.

Pemain berusia 30 tahun itu kini menggunakan implantable cardioverter-defibrillator (ICD) di jantungnya, yang menyaksikan dia tidak layak untuk bermain di Itali dan terpaksa meninggalkan Inter Milan bagi menyertai Brentford.

Dia kembali beraksi secara kompetitif ketika The Bees tewas 0-2 kepada Newcastle United bulan lalu dan menjaringkan gol selepas dua minit dimasukkan sebagai pemain gantian dalam babak kedua perlawanan Denmark menentang Belanda di Amsterdam minggu lalu.

Eriksen kini diberikan penghormatan untuk mengetuai pasukan kebangsaan negaranya apabila dia kembali ke Stadium Parken awal pagi esok.

"Ia sudah pasti menjadi sesuatu yang istimewa kerana saya tidak pernah menjejakkan kaki ke Parken sejak ia berlaku.

"Kini, saya tidak sabar untuk kembali beraksi di atas padang itu dan sekali lagi menjadi pemain bola sepak.

"Itulah nilainya buat saya tetapi saya juga sedang menantikan bahawa selepas perlawanan itu, kita sudah boleh lupakan perkara berkenaan.

"Ia akan menjadi sangat istimewa dan beremosi tetapi saya menantikannya kerana ia sesuatu yang positif untuk diperkatakan," katanya.

Ketua jurulatih Denmark, Kasper Hjulmand, mendedahkan bahawa Kasper Schmeichel, yang sepatutnya mengetuai pasukan itu bagi menggantikan Simon Kjaer yang masih cedera, memohon kepadanya untuk memberikan lilitan lengan kepada Eriksen.

"Amat baik untuk kembali mendapatkan khidmatnya. Kami merindukannya," kata Schmeichel.

"Ia bukan sekadar di atas padang -- kami semua dapat lihat apa yang boleh dibawanya ketika babak kedua menentang belanda -- tetapi juga di luar padang."