Pengurus Manchester United, Erik ten Hag, memberikan sedikit perincian mengenai keadaan pasukannya menjelang aksi 'derby' Liga Perdana Inggeris (EPL) menentang Manchester City di Stadium Etihad malam esok.

Dalam satu sidang media di Carrington, pengurus itu mendedahkan mengenai beberapa masalah kecederaan yang sedang dilalui pasukannya menjelang misi menamatkan rekod tanpa kalah lawan bimbingan Pep Guardiola itu.

Anthony Martial dan seorang lagi penyerang, Marcus Rashford, dilaporkan belum cergas sepenuhnya manakala ketua pasukan, Harry Maguire, pula mengalami kecederaan sewaktu mewakili England.

Penjaga gol yang dipinjam dari Newcastle United, Martin Dubravka, turut terpaksa dikeluarkan sewaktu mewakili Slovakia dalam waktu rehat antarabangsa baru-baru ini manakala dua pertahanan, Brandon Williams dan Axel Tuanzebe, diketepikan sehingga penghujung musim.

Ten Hag mengesahkan mengenai kecederaan Maguire tetapi Martial dan Rashford dilaporkan sudah mula menjalani latihan dan berkemungkinan akan dapat diturunkan.

"Keadaannya seperti ini," kata Ten Hag kepada laman web rasmi kelab itu.

"Harry Maguire mengalami kecederaan dan saya fikir, kami juga mempunyai beberapa kegusaran mengenai Anthony Martial tetapi dia berlatih dengan amat baik bersama pasukan sepanjang minggu ini, jadi saya amat gembira dengan situasi itu. Dia beraksi dengan amat baik sewaktu latihan dan ia memberikan satu gambaran yang baik.

"Marcus Rashford juga sudah kembali berlatih, jadi saya juga gembira dengan perkara itu.

"Selainnya, saya fikir ia hanya melibatkan kecederaan lebih panjang seperti yang melibatkan Axel Tuanzebe dan Brandon Williams. Mereka tidak dapat beraksi," katanya.