Gary Neville menjangkakan Arsenal akan menamatkan saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini di tempat ketiga di belakang Manchester City dan Manchester United walaupun The Gunners kini sedang mendahului carta liga berkenaan dengan jurang yang besar.

Arsenal mengekalkan rentak terbaik mereka dengan kemenangan ke atas Tottenham dalam aksi 'derby' EPL awal pagi semalam untuk kini berkelebihan lapan mata di depan pencabar terdekat, City, yang tewas 1-2 kepada United sehari sebelumnya.

Ia merupakan kelebihan terbesar pernah direkodkan Arsenal dengan jumlah perlawanan yang sama dengan pencabar terdekat mereka sejak perlawanan terakhir musim 2003-04, di mana ia juga merupakan kali terakhir mereka memenangi gelaran liga.

Manchester United dan Newcastle United kini ketinggalan satu mata di belakang City tetapi Newcastle telah beraksi lebih satu perlawanan berbanding pasukan empat teratas yang lain.

Bagaimanapun, ketika ramai menjangkakan Arsenal akan menamatkan penantian gelaran liga sejak sekian lama, legenda United, Neville, berfikiran sebaliknya.

Ditanya adakah Arsenal akan memenangi gelaran EPL musim ini, Neville berkata dalam satu siaran podcast bersama Sky Sports: "Tidak, tetapi saya juga pernah berkata Leicester City tidak akan memenangi liga.

"Saya tidak fikir mereka akan memenangi liga, Manchester City akan memenanginya dan saya fikir Man United di tempat kedua. Dan saya tahu ini akan menyakitkan hati penyokong Arsenal.

"Saya lebih gemar Arsenal memenangi liga berbanding City. Saya fikir ia akan menjadi sesuatu yang amat menarik buat EPL.

"Saya fikir melihat EPL ketika ini, City hampir menyapu bersih, selain gelaran yang dimenangi Liverpool, sepanjang lima tahun ini.

"Saya fikir jika Arsenal memenanginya kali ini, ia akan memberi nilai tambah buat liga kita. Saya mahu Man United memenanginya tetapi saya tidak fikir ia akan berlaku musim ini," katanya.