Stephan El Shaarawy berkata Jose Mourinho kekal komited sepenuhnya kepada Roma walaupun terdapat laporan dia berkemungkinan menggantikan Fernando Santos sebagai ketua jurulatih Portugal.

Mourinho dikontrak dengan Roma -- yang dipimpin untuk menjuarai Liga Persidangan Europa sulung musim lalu -- sehingga 2024, tetapi bekas pengendali Chelsea dan Real Madrid itu telah dikaitkan dengan penyingkiran.

Portugal berpisah dengan Santos yang sudah lama berkhidmat selepas mengalami kekalahan mengejut pada suku akhir Piala Dunia kepada Maghribi dan Mourinho telah dikaitkan bakal mengambil alih tugas tersebut.

Sejak itu Mourinho didakwa mahukan jaminan pelaburan yang besar sebelum memutuskan sama ada kekal di ibu negara Itali itu selepas musim ini, tetapi pemain sayap El Shaarawy menjangkakan dia akan kekal.

"Kami tidak pernah bercakap dengannya tentang kemungkinan ini [Mourinho pergi]. Kami fikir jurulatih sangat fokus kepada Roma, kepada sasasran kami, untuk bermain dengan baik di sini seperti biasa, seperti biasa," kata pemain sayap itu.

“Dia sentiasa hadir dalam setiap situasi. Malah cara dia bercakap dengan kami di bilik persalinan, dalam perlawanan, dalam memberikan petunjuk yang betul kepada kami.

"Kami melihat dia tenang, dia seorang yang berhati-hati, memiliki naluri, jadi perkara penting baginya sekarang, saya fikir, adalah Roma. Kami semua berharap dia kekal di sini untuk jangka masa yang lama."

Roma menduduki tempat ketujuh dalam Serie A, tiga mata di belakang tempat empat teratas menjelang saingan yang bakal bersambung 4 Januari.