Eden Hazard menanam keazaman menyelamatkan kerjayanya di Real Madrid tetapi tidak akan merungut jika kelab memintanya berhijrah di penghujung musim ini.

Bekas pemain sayap Chelsea itu mengalami tempoh suram di Sepanyol dengan beberapa siri kecederaan yang memusnahkan impiannya untuk mengulangi prestasinya dalam Liga Perdana Innggeris (EPL) ke LaLiga.

Kini Hazard berpeluang besar untuk membuktikan sentuhan sebenarnya di pentas berbeza tatkala dia bersedia untuk memainkan peranan bersama Belgium dalam Piala Dunia di Qatar.

Bakal mencecah usia 32 tahun Januari depan, Hazard sekadar menyumbangkan dua gol dan satu bantuan jaringan dalam 15 perlawanan untuk Madrid pada 2022 -- bermula hanya empat kali dan beraksi selama 532 minit dalam pasukan utama.

Memandangkan Hazard memenangi Bola Perak dalam Piala Dunia 2018 selaku pemain kedua terbaik kejohanan itu, penurunan prestasinya menyaksikan kelincahan tidak lagi menjadi taruhan utama pasukannya.



Hazard muncul Pemain Terbaik Chelsea dalam kempen terakhirnya di Stamford Bridge pada musim 2018-19, lantas percaya bahawa dia mampu mencapai tahap yang sama andai tidak dilanda kecederaan.

Bercakap kepada Marca, Hazard berkata: "Saya perlu membuktikan kepada semua orang bahawa saya mampu bermain. Ramai yang mempunyai keraguan tentang kebolehan saya, tetapi saya tidak."

Dia menyifatkan dirinya sebagai pemain bagus yang hanya perlu beraksi lebih kerap dan sedar mengapa ada pihak yang mula meraguinya.

"Ia perkara biasa. Saya terlepas banyak perlawanan dalam tempoh tiga tahun. Saya boleh memahaminya," katanya.

"Saya tidak beraksi tetapi menjadi pemain Real Madrid adalah impian saya sejak kecil dan selepas tahun ini, saya mempunyai kontrak semusim lagi. Saya mahu mewakili kelab ini, seragam ini."