Marco Rose menegaskan Borussia Dortmund tidak akan mengeluh ketika ketiadaan penyerang berstatus bintang, Erling Haaland.

Jurulatih Dortmund, Rose, mengesahkan Jumaat lalu bahawa Haaland tidak akan beraksi untuk beberapa minggu ekoran kecederaan pinggul.

Ketiadaan pemain berusia 21 tahun itu tidak dirasi ketika Dortmund merakamkan kemenangan 3-1 ke atas Armenia Bielefeld Sabtu lalu, dengan skuad kendalian Rose kini menghuni tangga kedua Bundesliga.

Dengan perlawanan di laman sendiri bertemu Ingolstadt dalam saingan DFB-Pokal dijadual berlangsung esok, Haaland tetap subjek utama dalam sidang media pra-perlawanan.

"Erling seorang pemain penting dan semestinya kehadirannya amat diperlukan," kata Rose.

"Saya pernah berkata bahawa kita perlu mencipta semula diri kami [ketika ketiadaannya]. Tetapi kita tidak perlu berbuat demikian sebanyak itu. Kami tidak akan bermula dari awal lagi.

"Kami mungkin tidak mempunyai fizikal Erling di hadapan sekarang, tetapi kami mempunyai jenis pemain lain. Di Bielefeld, kami bermain dengan tiga penyerang dan mempunyai idea yang berbeza.

"Kami akan gembira apabila Erling kembali. Tetapi sekali lagi, kami perlu membiasakan diri dengan [ketiadaannya] untuk beberapa perlawanan sekarang. Oleh itu, kita tidak sepatutnya merengek tentangnya tetapi mencari penyelesaian dan kami sedang mengusahakannya sekarang."