WOLVES 1 MAN CITY 5

Pep Guardiola menyifatkan Kevin De Bruyne sebagai nadi utama Manchester City selepas pemain tengah itu menjaringkan empat gol ketika membelasah Wolves 5-1 sambil menyatakan keterujaannya untuk mengendalikan Erling Haaland musim depan.


City menjadi tumpuan utama di Molineux untuk memulihkan kelebihan tiga mata ke atas Liverpool di puncak Liga Perdana Inggeris (EPL) dan kini hanya memerlukan empat mata daripada dua perlawanan terakhir untuk mempertahankan kejuaraan itu.

De Bruyne menjadi pemain keempat yang meledak empat gol buat City dalam kancah EPL-- selepas Edin Dzeko, Gabriel Jesus sementara Sergio Aguero melakukannya tiga kali -- untuk mereka meningkatkan perbezaan gol yang mungkin menjadi penentu gelaran.

City belum tewas dalam 10 perlawanan terakhir liga (lapan menang, dua seri) dan muncul pasukan pertama dalam sejarah liga utama Inggeris yang memenangi lima perlawanan berturut-turut dengan margin tiga atau lebih gol.





Anak buahnya itu juga muncul selaku pasukan pertama yang mempunyai lima atau lebih percubaan tepat ke sasaran sambil memanfaatkan setiap satu daripada sejak Liverpool melakukannya pada Disember 2019.

Bercakap kepada Sky Sports selepas kemenangan itu, Guardiola mengiktiraf pemain tengah tersebut sebagai luar biasa selepas dia mencapai 19 gol musim ini untuk menjadi sosok terpenting City dalam pusingan kedua kempen 2021/22.

"Cara dia beraksi dalam dua atau tiga bulan lalu terutama dalam EPL adalah luar biasa. Begitu juga dalam Liga Juara-Juara," katanya.

“Dia menjadi tunjang utama kami di bahagian terakhir musim ini.

“Bukan hanya peluang dan gol yang dicipta tetapi segala-galanya. Saya gembira kerana dia sentiasa mempunyai perasaan untuk membantu dan sangat pemurah memandangkan lebih kerap memikirkan apa yang terbaik buat pasukan.

"Tetapi kami sentiasa mengharapkannya dan berpesan kepadanya bahawa untuk memenangi perlawanan, anda perlu menjaringkan gol.

"Tahun ini saya fikir adalah musim yang paling produktifnya dalam hal ini."