Darwin Nunez boleh menjadi kacukan penyerang Uruguay, Luis Suarez dan Edinson Cavani, menurut bekas jurulatih pemain berusia 22 tahun itu.

Nunez telah banyak dikaitkan dengan perpindahan wang besar dari Benfica ke Liverpool atau Manchester United menjelang musim depan, dengan bayaran yang dilaporkan mencecah sehingga GBP85 juta.

Penyerang muda itu menghasilkan prestasi terbaik untuk Benfica pada 2021-22, menjaringkan 34 gol dalam 41 perlawanan dalam semua pertandingan, termasuk enam gol Liga Juara-Juara menentang Barcelona, ​​Bayern Munich, Ajax dan Liverpool.

Leonardo Ramos melatih Nunez semasa beliau di Penarol di Uruguay dan memberitahu Stats Perform tentang kepercayaannya bahawa, walaupun pemain itu masih perlu banyak belajar, dia menunjukkan sifat yang sama dengan penyerang legenda La Celeste, Suarez dan Cavani.

“Semua orang banyak membandingkannya dengan Cavani,” kata Ramos. "Mereka mempunyai gaya yang sama. Nampaknya Darwin lebih pantas dan lebih berkuasa daripada Cavani.
Cavani, mungkin sekarang dia pemain yang lebih berpengalaman dan tahu saat-saat di mana untuk menekan, bila untuk menyerang, bila untuk kembali, bila untuk boleh bermain dan bergaul dengan rakan sepasukannya.

"Darwin kini kelihatan berada di tahap terbaik, dia jelas telah menunjukkan kebolehan menjaringkan gol yang sukar dipercayai.

"Kebolehan menjaringkan gol yang sama seperti yang kita lihat di Uruguay ketika dia mewakili Penarol kerana dia menjaringkan banyak gol di sana. Dan kebenarannya ialah jika anda bertanya kepada saya tentang pemain yang kelihatan agak serupa dengannya, saya akan katakan Cavani."

Ketika ditanya sama ada terdapat persamaan dengan bekas bintang Liverpool dan Barcelona, ​​Suarez, Ramos berkata, "Dia mempunyai kuasa yang Suarez perlu lakukan untuk segala-galanya, berusaha mendapatkan bola, berusaha memastikan pasukannya meraih keputusan positif.

"Dia masih muda, dia perlu belajar banyak. Penghijrahannya bukan untuk memburukkan liga Portugis, tetapi [dia akan dinilai] bermain di Sepanyol atau Itali, mahupun di England, adalah tempat di mana dia pasti akan memerlukan lebih banyak ciri dan kekuatannya untuk melakukan yang lebih baik."