Pep Guardiola mendapat lampu hijau untuk mengendalikan perlawanan malam esok selepas gagal menghadiri sidang media malam tadi seperti yang dijadualkan.

Ujian terbaru mengesahkan dia bebas daripada COVID-19 berikutan keputusan ujian yang dijalani sebelumnya tidak meyakinkan dan pengurus Manchester City itu sepatutnya bercakap kepada pemberita sebagai pra-perlawanan perjalanan ke Newcastle United.

Bagaimanapun, disebabkan ketidakpastian mengenai keputusan ujiannya, juara bertahan itu terpaksa membatalkan sesi tersebut.

Pengendali dari Sepanyol itu baru-baru ini terbang ke Barcelona bagi memberi penghormatan kepada majlis persaraan Sergio Aguero.

Kes pandemik itu dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) melonjak dengan drastik sejak dua minggu lalu.

Lima perlawanan yang dijadualkan pada hujung minggu ini telah pun ditangguhkan sementara tiga perlawanan daripada jadual pertengahan minggu ini juga terpaksa dibatalkan.

Pihak berkuasa bola sepak Inggeris telah digesa untuk memperkenalkan langkah untuk membendung penularan itu dengan pengurus Brentford, Thomas Frank, antara yang mencadangkan penggantungan liga hingga sekurang-kurangnya 'Boxing Day' dalam usaha memutuskan rantaian jangkitan.