Raheem Sterling telah melengkapkan perpindahannya ke Chelsea dari Manchester City, Blues telah mengesahkan.

Penyerang England itu berpindah dengan bayaran yang dilaporkan dalam lingkungan GBP45 juta dan merupakan pembelian utama pertama Chelsea sejak konsortium Todd Boehly memperoleh kelab itu.

Sterling -- yang hanya berbaki setahun dalam kontraknya di Stadium Etihad, telah menandatangani perjanjian lima tahun dengan Chelsea.

Pemain berusia 27 tahun itu menjaringkan 17 gol dalam semua pertandingan untuk pasukan Pep Guardiola musim lalu, jumlah yang hanya diungguli oleh Riyad Mahrez (24) dan Kevin De Bruyne (19), ketika mereka berjaya mempertahankan kejuaraan mereka.

Tetapi penyingkiran bintang England itu sentiasa kelihatan mungkin selepas City menandatangani bintang Borussia Dortmund Erling Haaland, dengan rakan penyerang Gabriel Jesus juga dibenarkan menyertai saingan Liga Perdana di Arsenal awal bulan ini.

Kini, Sterling akan bergabung dengan pasukan Thomas Tuchel untuk jelajah pramusim mereka di Amerika Syarikat, kerana mereka ingin membina tempat ketiga musim lalu.

“Pertama sekali, ia adalah satu keseronokan untuk berada di sini,” kata Sterling kepada laman web rasmi Chelsea.

“Saya jelas telah mencapai banyak dalam karier saya setakat ini, tetapi masih banyak lagi yang perlu dicapai dan saya sangat tidak sabar untuk melakukannya dalam jersi Chelsea, di bawah pengurusan Thomas.

"London adalah rumah saya dan di mana semuanya bermula untuk saya, dan ia menakjubkan saya kini mempunyai peluang untuk bermain di hadapan rakan-rakan dan keluarga minggu demi minggu di Stamford Bridge. Saya sangat tidak sabar untuk bertemu peminat di sana tidak lama lagi.

"Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada Todd, Behdad, kumpulan pemilikan, Thomas, dan semua yang terlibat dalam proses membawa saya ke sini.

"Saya tidak sabar untuk pergi sekarang dan terus bercakap di atas padang."

Perpindahan Sterling akan menyaksikan dia kembali ke London, di mana dia dibesarkan dan menghabiskan masa dalam sistem remaja QPR sebelum menyertai Liverpool ketika berusia 15 tahun.

Penyerang itu, bahagian penting pasukan England yang mara ke separuh akhir Piala Dunia 2018 dan final Euro 2020, berharap perpindahan ke Stamford Bridge memberikan jaminan bola sepak pasukan utama menjelang Piala Dunia di Qatar selepas dia mula bermain. hanya 23 daripada 38 perlawanan liga City musim lalu.

Sterling memenangi empat kejuaraan Liga Perdana Inggeris (English Premier League), satu Piala FA dan empat Piala EFL di Manchester selepas menyertai Liverpool pada 2015.