Penjaga gol Chelsea, Edouard Mendy, selesai menjalani pembedahan jari yang patah yang dialaminya dalam latihan minggu ini.

Pemain berusia 30 tahun itu belum mewakili Chelsea selepas Piala Dunia 2022 gara-gara kecederaan bahu ketika membantu Senegal mara ke pusingan 16 di Qatar.

Malah, Mendy belum cukup cergas untuk merebut tempat sebagai pemain gantian dalam kekalahan 0-1 kepada Manchester City dalam Liga Perdana Inggeris (EPL), kelmarin.

Bercakap menjelang perlawanan itu, pengurus kelab, Graham Potter, menjangkakan Mendy -- yang telah diturunkan 11 kali musim ini -- akan kembali cergas sepenuhnya minggu depan.

Bagaimanapun, bekas penjaga gol Rennes tersebut kini berdepan tempoh rehat lebih lama ekoran kecederaan yang dialaminya di padang latihan itu.



Satu kenyataan di laman sesawang rasmi Chelsea pada malam tadi berbunyi: "Penjaga gol, Edouard Mendy, selesai menjalani pembedahan jari yang patah ketika berlatih minggu ini.

"Pemain berusia 30 tahun ini akan bekerjasama rapat dengan jabatan perubatan kelab sepanjang fasa pemulihannya."

Tiada tempoh ditetapkan untuk melihat Mendy beraksi semula sementara pemain antarabangsa Sepanyol, Kepa Arrizabalaga, telah dipertaruhkan dalam tiga perlawanan terakhir yang menyaksikan The Blues mengelak daripada tidak dibolosi dalam satu perlawanan dan melepaskan dua gol.

Pasukan asuhan Potter itu di kedudukan ke-10 EPL dan akan menentang City sekali lagi dalam perlawanan pusingan ketiga Piala FA, tengah malam ini.