Petr Cech menegaskan dia mempunyai 'keyakinan penuh' Romelu Lukaku akan menemui prestasinya semula untuk Chelsea selepas kembali mengecewakan ke Liga Perdana Inggeris (English Premier League).

Lukaku kembali ke Stamford Bridge untuk rekod perpindahan kelab bernilai GBP97.5 juta selepas memenangi Scudetto bersama Inter Antonio Conte pada musim 2020-21.

Pemain antarabangsa Belgium itu meledak dalam 24 gol Serie A dalam kempen itu, tetapi bergelut untuk meniru prestasi menjaringkan gol itu untuk pasukan kendalian Thomas Tuchel.

Lukaku masih menamatkan musim ini sebagai penjaring terbanyak Chelsea, dengan 15 gol meninggalkannya satu gol di hadapan Kai Havertz dalam semua pertandingan, walaupun bekas itu kurang bermain enam perlawanan.

Terdapat juga kebimbangan yang semakin meningkat mengenai hubungan yang retak antara Tuchel dan Lukaku, yang mencadangkan dia suatu hari nanti ingin kembali ke Inter dan tidak berpuas hati dengan peranannya di Chelsea.

Penasihat teknikal dan prestasi Chelsea, Cech, menjangkakan musim yang baik untuk Lukaku musim akan datang.

“Saya secara peribadi percaya dia akan mengharungi musim yang hebat,” kata Cech.

“Musim lalu, kami telah melihat betapa kuatnya dia pada permulaannya apabila dia datang, tetapi malangnya kecederaan jangka panjang yang dialaminya dalam perlawanan menentang [Aston] Villa memperlahankan segala-galanya dan kemudian dia juga menghidap COVID-19.

“Kami dapat melihat pada penghujung musim apabila dia cergas dan bersedia untuk pergi semula betapa kuatnya dia.

"Kami mempunyai musim tertentu sebagai pasukan sekitar Krismas dengan isu Covid, dia adalah salah seorang pemain yang terjejas.

"Saya mempunyai keyakinan penuh bahawa dia akan bangkit semula, dia akan mempunyai musim yang kuat."