Sven Botman menganggap Newcastle United 'sedikit lebih baik' daripada Milan ketika dia mempertimbangkan pilihan perpindahannya, menetapkan langkah 'impian' ke Liga Perdana Inggeris (English Premier League).

Pemain pertahanan Lille, Botman dijangka melengkapkan perpindahannya ke Newcastle hari ini, dengan perjanjian pada dasarnya diumumkan awal minggu ini.

Perjanjian itu dilaporkan bernilai GBP31.8 juta sekaligus menamatkan saga yang telah lama berjalan, dengan bek tengah itu menjadi subjek minat dari kedua-dua Newcastle dan Milan.

Botman membincangkan merit menandatangani kedua-dua kelab berikutan jendela Januari di mana kedua-duanya tidak dapat meyakinkan Lille untuk membuat penjualan.

Milan pada mulanya kelihatan pilihan untuk akhirnya mendapatkan pemain mereka selepas musim 2021-22, tetapi mereka tidak dapat menandingi tawaran Newcastle.

Dan Botman menjelaskan kepada De Telegraaf: "Projek hebat Newcastle dan peluang untuk bermain di Liga Perdana Inggeris adalah dua aspek yang menentukan dalam membuat keputusan.


"Milan juga telah memberikan saya tawaran yang menarik, tetapi Newcastle lebih-lebih lagi; mereka kelihatan lebih baik sedikit.

"Saya telah mengimpikan Liga Perdana sepanjang hidup saya dan kini impian ini menjadi kenyataan."

Botman mendedahkan dia bimbang selepas terlepas perpindahan Januari, percaya peluang seperti itu 'hanya berlalu sekali'.

Tetapi dia akhirnya gembira untuk bertahan, menghadapi Chelsea dalam Liga Juara-Juara dan meninggalkan Lille 'dengan cara yang betul', dengan menyertai Newcastle.