BARCELONA 0 CADIZ 1

Pengurus Barcelona, ​​Xavi, gusar selepas pasukannya terlepas peluang keemasan untuk mengukuhkan tempat kedua LaLiga.


Selepas disingkiran Eintracht Frankfurt daripada Liga Europa di kandang sendiri minggu lalu, Barca tersungkur buat kali kedua berturut-turut di Camp Nou buat julung kalinya sejak April 2003 apabila Cadiz merentap ego mereka dengan kemenangan 1-0, awal pagi tadi.

Gol Lucas Perez dalam separuh masa kedua merupakan jaringan ke-32 yang dibolosi Barca dalam 31 perlawanan liga musim ini -- jumlah terburuk mereka di peringkat musim ini sejak kempen 2012-13 (33).

Rekod 15 perlawanan tanpa kalah dalam liga menyaksikan Barca kembalik menaruh harapan untuk mencabar kejuaraan dengan tujuh baki perlawanan lagi untuk menghambat Real Madrid yang mendahului 15 mata.

Justeru, tumpuan utama Barca kini secara realistiknya melirik kepada pencabar terdekat iaitu Atletico Madrid dan Sevilla yang turut mengumpul 60 mata sementara Real Betis (57) dan Real Sociedad (55) juga pasti tidak mahu ketinggalan.

"Kami tidak ambil kesempatan yang terhidang," kata Xavi kepada pemberita.




"Kami terlepas peluang keemasan untuk menjarakkan diri dalam perebutan slot Liga Juara-Juara (UCL) dan meneruskan perjuangan merebut gelaran liga. Kami hampir mengucapkan selamat tinggal kepada LaLiga.

"Kami adalah Barca dan kami perlu berusaha lebih gigih lagi. Pasukan sepatutnya menunjukkan lebih keinginan dan semangat. Ini bukan tentang sikap kerana pemain sememangnya menginginkannya tetapi kami memerlukan watak yang kompetitif.

“Cadiz mempertahankan permainan ini seolah-olah ia adalah yang terakhir jadi kami perlu setara.

"Kami perlu merendah diri dan berfikir bahawa kami belum mencapai apa-apa. Untuk berada dalam UCL tahun depan, kami perlu bermain dengan lebih keyakinan, keazaman dan pemanduan.

"Kami perlu mengetap gigi kerana kami mempunyai banyak yang dipertaruhkan."