Sarawak United memadam memori pahit dibelasah 7-0 Selangor FC minggu lalu dengan bangkit menggagalkan hasrat Melaka United dalam meraih kemenangan pertama di Stadium Hang Jebat.

Menerusi ketua jurulatih barunya, S. Balachandran, yang membuat debut di pentas Liga Super, tekad untuk memanfaat tempoh hampir sebulan dimiliki sebelum perlawanan seterusnya untuk memperbaiki kelemahan pasukan.

"Saya telah melakukan corak latihan yang berbeza dan ia telah membuahkan hasil. Aksi seterusnya pada bulan depan sebelum kembali membuat persiapan bagi meningkatkan lagi kualiti permainan pasukan," katanya.

Sementara itu, kapten Sarawak United, Boris Kok, mengakui dia berada dalam pasukan yang mempunyai kekuatan tersendiri, daripada segi mental.

Ia terbukti apabila skuad Kenyalang tiada masalah untuk bangkit memastikan tiga mata daripada kekalahan besar minggu lalu, walaupun bermain di tempat lawan.

"Pasukan ini amat berkualiti, kami memiliki kelebihan daripada segi mental dan mahu terus berusaha bagi perlawanan akan datang," kata Boris.

Penolong jurulatih Melaka United, Nazrulerwan Makmor, menjelaskan bahawa barisan pemain masih bermain dengan baik biarpun tewas pada saat akhir.

Namun, apa yang menjadi keutamaan skuad Sang Kancil adalah untuk memperkuatkan benteng pertahanan selain meningkatkan ketajaman jentera serangan mereka dalam misi mengubah kedudukan pasukan di zon bahaya.