Kapten Sabah FC, Baddrol Bakhtiar, menganggap penantian sepanjang saingan Piala Malaysia 2022 sebagai sesuatu yang amat mendebarkan.

Selepas Liga Bolasepak Malaysia (MFL) mengumumkan bahawa satu lagi slot Piala AFC hanya akan diberikan kepada juara Piala Malaysia, Sabah -- yang menamatkan saingan Liga Super di tangga ketiga di belakang Terengganu FC dan pasukan juara, Johor Darul Ta'zim (JDT) -- perlu menjuarai kejohanan penutup musim itu atau berharap JDT memenanginya agar mereka dapat ke pentas Piala AFC.

Sabah kemudian menamatkan saingan Piala Malaysia di peringkat separuh akhir selepas tewas 1-4 secara agregat kepada JDT.

Bagaimanapun, mereka sah ke pentas Asia musim depan selepas Harimau Selatan menewaskan Selangor FC 2-1 untuk bergelar juara Piala Malaysia dalam aksi final di Bukit Jalil malam kelmarin.

"Apa yang saya sasarkan dan apa yang saya impikan ketika menyertai Sabah awal tahun ini adalah untuk membawa pasukan ini mara lebih jauh," katanya kepada wartawan Nadi Arena, Fina Nasrom.

"Secara individunya, memang saya menyasarkan untuk melayakkan Sabah ke Piala AFC 2023.

"Pada awalnya, kami menyangkakan pasukan di tangga kedua dan ketiga liga akan layak ke Piala AFC tetapi pada penghujung liga, hanya pasukan di tempat kedua layak ke Piala AFC dan perlu menunggu juara Piala Malaysia.

"Pada ketika itu, kami agak kecewa kerana berasakan apa yang telah kami usahakan berakhir dengan sedih.

"Tetapi kami mengambilnya sebagai satu lagi cabaran untuk layak ke Piala AFC tahun depan.

"Pasukan Sabah FC begitu serius untuk tahun depan dan saya yakin dengan percaturan Datuk Ong Kim Swee dan pihak pengurusan, Insya-Allah kami tidak lagi berdepan masalah kewangan.

"Saya harap kejayaan dan keharmonian pasukan ini sepanjang tahun ini dapat diteruskan bagi tahun depan." katanya.