'Badang negara perlukan masa untuk kembali mempamerkan angkatan emas di kejohanan utama', itu situasi yang dilalui pemenang pingat emas Sukan Komanwel, Aniq Kasdan dan Aznil Bidin, rentetan penyertaan Kejohanan Asia di Bahrain yang bakal memberi indikasi tahap prestasi dua atlet negara itu.

Pada asalnya, kem angkat berat negara memasang niat untuk berada di tahap terbaik di Kejohanan Angkat Berat Dunia Colombia hujung tahun ini, yang juga merupakan pentas kutipan mata ranking kelayakan Sukan Olimpik Paris 2024.

Namun kemaskini kalendar kejohanan memberi ruang buat badang negara itu uji tahap kemampuan di sebalik kondisi otot yang jauh daripada standard kejohanan elit ketika ini.

"Saya memerlukan masa enam bulan hingga setahun untuk beraksi dalam kategori baru. Buat masa ini, saya sepatutnya berada dalam proses pemulihan namun kejohanan semakin hampir, saya membuat persiapan menghadapi pertandingan," kata Aniq.

"Kami hadir ke saingan ini bagi memburu slot ke Sukan Olimpik. Terdapat barisan atlet ternama ke saingan kali ini, ia sekaligus memberikan semangat untuk melakukan angkatan yang terbaik," kata Aznil.

Sementara itu, pasca keputusan Persekutuan Angkat Berat Malaysia (PABM) untuk menarik diri daripada mengendalikan sukan angkat berat ekoran tiga kes doping di Sukma, yang kemudiannya turut disokong Majlis Olimpik Malaysia (MOM).

Dipanggil untuk memulihkan keadaan, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Ahmad Shapawi Ismail, tampil menjelaskan intipati di sebalik kronologi melibatkan tiga badan induk itu.

Shapawi membuat kenyataan tersebut ketika di majlis perjanjian antara MSN dan jenama 'tudung people' di Bukit Jalil hari ini.