Mikel Arteta memuji mentaliti Gabriel Martinelli kerana mengetepikan kegagalan menyempurnakan sepakan penalti ketika menentang Sporting CP dengan persembahannya ketika Arsenal menang 4-1 ke atas Crystal Palace.

Tendangan penalti Martinelli yang dinafikan terbukti menjadi penentu dalam kekalahan Arsenal pada pusingan 16 Liga Europa kepada Sporting awal pagi Jumaat, dengan Nuno Santos mara ke suku akhir menyingkirkan anak buah bimbingan Arteta.

Pemain kebangsaan Brazil itu dinamakan dalam kesebelasan utama Arsenal untuk menentang Palace semalam membuka jaringan dalam kemenangan rutin ketika The Gunners yang kembali menemui rentak kemenangan.

Arteta mendedahkan selepas perlawanan bahawa dia berbincang sama ada untuk memasukkan Martinelli dari awal, tetapi keputusannya untuk berbuat demikian membuahkan hasil.

"Reaksi yang dia lakukan selepas terlepas sepakan penalti... Selalu ada persoalannya," kata Arteta kepada BBC Sport. "Tetapi saya bertanya kepada Martinelli dan dia berkata mahu berada dalam pasukan."

Martinelli ialah penjaring gol terbanyak Arsenal dalam Liga Perdana Inggeris musim ini dengan 13 gol, termasuk enam dalam enam penampilan terakhirnya di liga utama.

Itu adalah gol terbanyak yang dijaringkan pemain dalam satu kempen untuk Arsenal semasa berumur 21 tahun ke bawah sejak Nicolas Anelka 17 tahun dalam kempen 1998-99.