Pengurus Arsenal, Mikel Arteta, berkata Granit Xhaka, tidak akan meninggalkan kelab musim panas ini.

Pemain kebangsaan Switzerland itu telah dikaitkan bakal berhijrah menyertai Rona yang dikendalikan oleh Jose Mourinho, namun Gunners dilaporkan menawarkan kontrak untuk dia kekal.

Xhaka menjaringkan gol ketika Arsenal tewas 2-1 dalam aksi persahabatan kepada Chelsea di Stadium Emirates semalam selepas menggantikan Thomas Partey, yang kelihatan mengalami kecederaan buku lali dalam separuh masa pertama.

Dengan bekas pemain Atletico Madrid itu bakal menjadi imbasan, Arteta kelihatan tekad untuk mengekalkan kedudukan Xhaka dalam pasukannya.

"Kami baru saja berbincang dengan doktor dan dia akan menjalani pemeriksaan esok. Buat masa ini, ia tidak kelihatan baik kerana dia dalam kesakitan," kata Arteta mengenai Partey.

"Granit akan kekal bersama kami. Dia adalah anggota utama skuad kami dan dia mahu bermain hari ini -- saya rasa ini adalah komitmen yang sangat jelas daripada pihaknya bahawa dia mahu berada di sini."

Gol Xhaka membatalkan gol pembukaan Kai Havertz, tetapi Tammy Abraham memperoleh kemenangan untuk juara Eropah, Chelsea setelah kesilapan dilakukan oleh Hector Bellerin.