Oleksandr Zinchenko telah melengkapkan perpindahannya dari Manchester City ke Arsenal, dengan pemain antarabangsa Ukraine itu menandatangani perjanjian jangka panjang di Stadium Emirates.

Pemain serba boleh berusia 25 tahun itu mengikuti bekas rakan sepasukan City, Gabriel Jesus dalam perpindahan daripada juara Liga Perdana Pep Guardiola untuk menyertai bekas penolong bos City, Mikel Arteta di utara London.

Ketibaan Zinchenko adalah perniagaan utama terbaharu untuk Arsenal, kerana kelab itu mencari untuk mencari kepingan teka-teki yang hilang berikutan kempen 2021-22 yang bangkit semula. Dia dianggap telah mendaftar sehingga akhir musim 2025-26, dengan Arsenal dilaporkan membayar awal £30 juta, dan £2 juta dalam potensi tambahan.

The Gunners gagal mencapai kedudukan empat teratas dan bola sepak Liga Juara-Juara musim lalu, apabila Tottenham menyaingi mereka di tiang, dan mereka sedang berusaha untuk meningkatkan prospek kempen baharu yang lebih baik.

Di Zinchenko, mereka telah memperoleh pemain yang akan memberikan pilihan yang kuat di bek kiri - kedudukan tetapnya untuk City - atau di bahagian tengah untuk pengurus Arteta.

Arteta berkata: "Kami sangat gembira Alex telah menyertai kami. Dia seorang pemain yang saya kenali secara peribadi dan terus mengikutinya selepas saya di Manchester City.

"Alex adalah pemain berkualiti tinggi yang akan memberikan kami pilihan dan serba boleh. Ia bukan sahaja mengenai posisi yang boleh dia main tetapi juga, kepelbagaian yang dia akan berikan kepada kami dalam serangan dan pertahanan.

"Alex adalah seorang yang mempunyai kualiti dan perwatakan manusia yang hebat, dan saya gembira kerana semua orang telah melakukan usaha besar ini untuk membawa Alex ke kelab."