Oleksandr Zincheko telah melabelkan Mikel Arteta sebagai 'individu paling penting' dalam keputusannya untuk menyertai Arsenal dari Manchester City.

Bek kiri serba boleh itu, yang kerap bermain di bahagian tengah ketika mengetuai Ukraine, mengembara untuk bertemu dengan The Gunners dalam jelajah pramusim mereka di Amerika Syarikat awal minggu ini.

Zinchenko hadir ketika Arsenal mengalahkan Orlando City 3-1 Rabu lalu, sebelum perpindahannya ke Gunners menjadi rasmi semalam.

Pemain berusia 25 tahun itu dianggap telah menandatangani kontrak di Stadium Emirates sehingga akhir musim 2025-26, dengan Arsenal dilaporkan membayar GBP30 juta, dan bayaran tambahan bernilai GBP2 juta.

Zinchenko bekerja dengan Arteta semasa pemain Sepanyol itu di City sebagai penolong jurulatih kepada Pep Guardiola, dan berkata bekas pemain tengah Arsenal dan Everton itu adalah tarikan besar untuk berpindah ke utara London.

“Saya akan katakan ia adalah peranan paling penting dalam keputusan saya kerana saya telah mengenali [Mikel] untuk sementara waktu, saya pernah bekerja dengannya di Manchester City,” kata Zinchenko kepada laman web rasmi Arsenal.

"Cara kami bekerja bersama, saya sangat kagum kerana saya masih ingat berapa kali kami bekerja keras dalam sesi latihan dan kemudian terus dengan perkara individu dan saya mengambil banyak daripada pengurus dan saya harap saya boleh mengambil lebih banyak lagi.

"Sejak hari pertama di City saya tahu bahawa dia akan menjadi pengurus yang sangat baik. Cara dia boleh melihat bola sepak, terutamanya saya menonton musim terakhir perlawanan Arsenal dan saya sangat menikmatinya.

"Anda boleh lihat dalam gaya, gambar permainan, jadi saya suka melihatnya [semasa] bermain dan terlibat."