Mikel Arteta menegaskan dia 'sangat gembira dan bangga' untuk memimpin Arsenal walaupun terdapat laporan mengaitkannya dengan Barcelona ketika dia memuji kerja hasil usaha luar biasa Xavi di Camp Nou.

Arsenal telah memenangi 10 daripada 12 perlawanan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) mereka musim ini untuk mendahului Manchester City dengan dua mata di puncak, dan mereka akan mendahului kumpulan Liga Europa mereka jika mereka menewaskan Zurich esok.

Prestasi cemerlang The Gunners telah menyaksikan Arteta dikaitkan dengan perpindahan ke Barcelona, di mana Xavi menghadapi tekanan yang semakin meningkat selepas gagal membawa Blaugrana ke pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara.

Bagaimanapun, Arteta kekal fokus sepenuhnya pada peranannya sekarang, berkata: "Apa yang boleh saya katakan ialah saya amat berbangga dan gembira berada di tempat saya sekarang. Saya fikir Barcelona berada di landasan yang sangat baik sekarang.

"Saya fikir mereka mempunyai jurulatih yang luar biasa, seorang jurulatih yang telah menjadi legenda mutlak di kelab itu dan telah menjulang seluruh tempat, dan anda perlu sangat menghormatinya."