Carlo Ancelotti tidak teragak-agak untuk memuji bintang Real Madrid, Karim Benzema sebagai salah seorang pemain terbaik dalam bola sepak dunia.

Benzema menjaringkan gol kedua Madrid dalam kemenangan 2-0 Piala Super ke atas Eintracht Frankfurt di Stadium Olimpik Helsinki.

Dalam proses itu, dia menjadi penjaring gol kedua terbanyak kelab itu, setelah menjaringkan gol buat kali ke-324 untuk Madrid.

Itu mendorong pemain berusia 34 tahun itu -- yang telah menggantikan Marcelo yang telah meninggalkan kelab sebagai kapten kelab Madrid -- mendahului legenda Los Blancos, Raul, dengan hanya Cristiano Ronaldo (450) di hadapannya dalam buku rekod.

Sejak permulaan musim lalu, Benzema telah menjaringkan 45 gol dalam semua pertandingan untuk Madrid. Itu adalah jumlah yang lebih baik oleh penyerang baharu Barcelona, Robert Lewandowski (50), apabila melibatkan pemain dari lima liga terbaik Eropah.

Dengan anugerah Ballon d'Or tahun ini berlangsung sebelum Piala Dunia, Benzema nampaknya pasti akan bertanding untuk memenangi hadiah itu.

Dalam taklimat media pra-perlawanan Selasa lalu, Benzema menjelaskan bahawa bukan haknya untuk mengatakan sama ada dia adalah yang terbaik dunia, sebaliknya dia akan menyerahkan kepada orang lain untuk membuat keputusan.

Ditanya dalam sidang akhbar selepas perlawanannya sama ada Benzema -- yang melakukan empat percubaan dan mencipta tiga peluang dalam kemenangan Madrid awal pagi tadi -- boleh dianggap sebagai pemain terbaik di planet ini, Ancelotti menjawab dengan tegas.

“Saya rasa [dia yang terbaik], ya,” kata Ancelotti. “Dia adalah pemain terpenting kami sekarang, pemain paling cekap dunia pada masa ini.

"Karim adalah yang paling penting dalam Liga Juara-Juara, walaupun dia tidak menjaringkan gol pada perlawanan akhir, kerana kualitinya [segala aspek] dan golnya membawa kami ke final, menentang Manchester City dan Chelsea, menentang Paris Saint-Germain .

"Dia sangat penting untuk kami. Tidak syak lagi, pada masa ini, dia adalah pemain terbaik di dunia."

"Ya, sama sekali, tidak syak lagi tentang itu," jelas pengendali dari Itali itu. "Sukar untuk melatih kumpulan ini, ia adalah suasana yang sihat, suasana yang baik antara semua orang, memenangi perlawanan dan kejayaan membantu, tetapi semuanya mengenai pemain."