Bintang dan kapten Gabon, Pierre-Emerick Aubameyang, didapati positif COVID-19 sebaik tiba di Cameroon bagi saingan Piala Negara-Negara Afrika (AFCON).

Penyerang Arsenal itu merupakan satu daripada tiga ahli pasukan Gabon yang diuji positif virus berkenaan sebaik pesawat yang dinaiki mereka mendarat di Yaounde.

Ia bermakna, bintang Liga Perdana Inggeris itu akan terlepas perlawanan pembukaan pasukannya menentang Comoros dalam Kumpulan C awal minggu depan.

Persatuan Bolasepak Gabon mengeluarkan satu kenyataan dalam laman Facebook rasmi merka bertajuk "Aubameyang, Lemina dan Yala positif".

Kenyataan itu berkata: "Setibanya pesawat khas kami di di Yaounde pagi ini, Panthers of Gabon, seperti delegasi lain, telah menjalani ujian antigen COVID-19 di Lapangan Terbang Nsimalene.

"Kapten, Pierre-Emerick Aubameyang, di samping Mario Lemina dan penolong jurulatih, Anicet Yala, didapati dijangkiti (COVID-19).

"Namun, seperti yang diperuntukkan protokol kesihatan di tempat ini, mereka akan menjalani ujian PCR, di mana keputusan ujian itu akan menentukan kesahihan keputusan awal berkenaan."

Gabon juga dijadualkan untuk menentang Ghana pada 14 Januari ini sebelum bertemu Maghribi empat hari kemudian.