Mathias Pogba telah didakwa dan ditahan atas dakwaan komplot untuk memeras ugut daripada Paul, pemain tengah Perancis dan Juventus.

Empat orang lain juga telah diletakkan di bawah siasatan rasmi kerana terlibat dengan jenayah tersebut, sumber kehakiman memberitahu agensi berita Reuters dan Agence France-Presse.

Peguam Mathias Pogba, Yassine Bouzrou, berkata anak guamnya tidak bersalah.

Dia memberitahu penyiar Perancis BFMTV: "Kami akan mencabar keputusan ini."

Mathias Pogba, 32, mengakui dia merupakan di sebalik video yang tular dalam talian bulan lalu menjanjikan 'pendedahan' mengenai pemain tengah Juventus berusia 29 tahun itu.

Pendakwa raya Perancis membuka penyiasatan kehakiman awal bulan ini selepas bekas pemain Manchester United, Paul berkata dia menjadi sasaran pemerasan dan ugutan daripada kumpulan yang teratur.

Dia memfailkan aduan dengan pendakwa raya Turin pada 16 Julai mendakwa dia menjadi sasaran plot pemerasan EURO13 juta (GBP11.29 juta).

Pemenang Piala Dunia bersama Perancis pada 2018, Pogba berpindah ke Juventus secara percuma pada musim panas ini selepas meninggalkan Manchester United.

Mathias Pogba juga merupakan pemain bola sepak profesional yang pernah bermain di Guinea dan bermain untuk kelab di seluruh Eropah termasuk Crewe, Wrexham, Crawley dan Partick Thistle.